16-04-10

Driedaagse Westhoek

Naar aanleiding van het vak toerisme, dat ik op school volg onder de noemer vrije ruimte, vertrokken we dinsdag met een klein groepje naar de Westhoek.

Dag één

Dinsdagochtend bracht de trein ons van Wetteren naar Ieper, we verplaatsten ons te voet van het station naar het sportcentrum 'Fenix', waar onze fietsen al klaar stonden. Iedereen kreeg een fiets toegewezen en we vervolledigden onze weg naar de camping.

Eens op de camping aangekomen, moesten we eerst de tenten opzetten, zodat dit al inorde was. Dit verliep zonder problemen en zo konden we onze bagage; onze luchtmatras en slaapzak al in de tent installeren.
Nadien konden we onze lunch opeten op de pick-nickbankjes die vooraan het terrein stonden.

De planning van onze drie dagen zat goed vol en in de namiddag stonden ook onze eerste bezoeken al gepland.
De fietsen, die we voor drie dagen gehuurd hadden, brachten ons makkelijk naar onze bestemmingen.

Gelukkig zat het weer al mee en hadden we overdag een aangename temperatuur, al waren de nachten voelbaar koud.
Het was de eeste keer dat ik kampeerde en laat het een les zijn volgende keer zeker een dekentje mee te nemen!

We bezochten het Memorial Museum Passchendaele 1917, de Britse begraafplaats Tyne Cot Cemetery, het Studentenfriedhof te Langemark en ook bezochten we de Menenpoort te Ieper.
Zeer bijzonder om bij te wonen was ook de "Last Post" dewelke iedere avond doorgaat op hetzelfde uur.

's Avonds kregen we enkele uren vrij en konden we onze draai wel vinden in een jongerencafeetje te Ieper.

Dag twee

Half acht opstaan, ontbijten en meteen vertrek naar Poperinge. Daar bezochten we het Talbot House, waar we ontvangen werden met Engelse thee.
Rond de middag keerden we terug naar Ieper voor de lunch en nadien zetten we onze tocht verder naar Sint-Elooi, waar zich de mijnkrater bevond.
Gevolgd door een bezoek aan Bayernwald.
Het zwaarste van deze dag was echter de Kemmelberg, alles gaat vlot, totdat de kasseien beginnen! Toch mag ik fier vermelden dat ik deze volledig ben opgefietst!

Rond 18u00 daalden we de Kemmelberg weer af, op weg naar "Het Labyrint" waar we ons avondmaal kregen.
Vooraleer we aten, deden een oud spel; genaamd Bolletra en kregen we allemaal een glas hommelbier, aangeboden door de uitbaters.

Met nog 14km fietsen voor de boeg keerden we om 20u00 terug naar de camping en konden we genieten van een bezoek aan de sterrenwacht.
We hadden zeker geluk die avond, want door de klare hemel, konden we Mars en Saturnus duidelijk zien!

Dag drie

Op deze derde en laatste dag keerden we 's ochtends terug naar het sportcentrum "Fenix" waar we een douche namen. Dit moest snel gebeuren, want een half uur nadien moesten we onze weg alweer verder zetten naar het centrum van Ieper, waar zich het In Flanders Fields museum vestigde.
In de namiddag stond een stadswandeling door Ieper op het programma. Deze werd geleid door één van onze leerkrachten.

Na deze wandeling hadden we nog een klein uurtje de tijd vooraleer we onze trein moesten halen en dus konden we nog even genieten van de stralende zon.

Liefs, Evelin.

toerisme

25722_1467550889176_1245667867_31377595_7514690_n

25722_1467552529217_1245667867_31377609_8168940_n

25722_1467562929477_1245667867_31377694_2037028_n

25722_1467563529492_1245667867_31377698_2892597_n

16:15 Gepost door Evelin in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |